VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



onsdag 20. mars 2013

3 uker drektig?

3 uker siden paring i dag. Jeg har fortsatt magefølelse på at Kaisa er drektig.
Hun går inn i sin 4. uke. Tiden nå kan være litt sårbar. Fostrene skal feste seg i livmorveggen, i ett av de to livmorhornene. Morkake dannes. Nå skal de "knyttes" til tispa. Det er ganske vanlig at hunden føler litt ubehag nå, kvalme og oppkast er ikke unormalt.
Kaisa hadde en vannvittig appetitt de to første ukene. Så avtok den gradvis, og i dag bare ser hun på maten sin. Hun er nok litt kvalm. Det er alltid en fare for at man studerer hunden sin ihjel, går og ser etter tegn man gjerne vil se. Dessuten går alle hunder gjennom hormonelle endringer etter en løpetid. Likevel, hun matvegret akkurat på samme tidspunkt i forrige svangerskap.

Det er mye soving om dagen. Ikke helt den samme farten på tur. I dag tok vi en liten skitur, men uten potesokker og med litt for mye pels under beina ble det mange pauser for å bite av snøklumper- og en kort skitur. Det er jo fortsatt veldig kaldt, nå er jeg så LEI av vinter og snø!
Heldigvis spår de knallvære hele påskeuka, da får vi ta årets siste skiturer med bål, pølae og kakao:)
Svangerskap er ingen sykdom, det er viktig å holde hunden i god kondisjon under hele svangerskapet. Likevel er jeg redd for at hun skal presse seg for hardt nå. Hun pleier å holde tritt med oss i skiløypa, i utforbakker er det full pinne, hun skal IKKE ligge etter. Men hvor bra er det nå i 4. uke? Tvilen gjør at vi ikke kommer til å ta henne med på milelange turer. Bedre å være for forsiktig enn å ta sjanser.

Santi savnes fortsatt, selvsagt. Jeg savner å se den fine leiken de hadde sammen, hvordan Kaisa pleide å dra henne med ut etter nakkeskinnet for ivrig leik, hvordan de løp side om side-eller forresten: Kaisa løp alltid litt foran. Jeg savner Santis sterke dulting når hun ville ha kos eller oppmerksomhet, den enorme pelsen jeg kunne grave meg ned i. Og mye mer.

Håpet er at det vil komme mange barnebarn som fører slekta videre:)






Joda, de fremspe spenene strutter mer og er en anelse mere rosa? Disse spenene er små til vanlig altså!



Kaisa bruker store deler av dagen på å soooove og slappe av:)
 
 
 
Her er hun i kjent positur, "klø meg, leeeeenge!"
 

1 kommentar:

  1. Åååh, dette høres lovende ut! Jeg krysser fingrene for at Kaisa er drektig:)! Får du opp feilmelding når du forsøker å laste opp bilder? Er ingen IT-guru, men etter litt knoting pleier jeg alltid å finne ut av sånne ting med pc, så kanskje jeg kan hjelpe:)

    Charlotte J.

    SvarSlett