VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



onsdag 21. november 2012

I dag ville ikke Santi ut på tur. Hun klistret seg til teppet sitt og smattet dempende. "Ærlig talt, har du sett hvordan det regner?" Jeg nikket samtykkende, mens Kaisa stod og smilte -klar som et egg.
Santi lot seg overtale, og så tuslet vi avgårde. Vi er et skue. Kaisa løper ivrig på kjappe bein, jeg kommer stoltrende i støvler og regntøy-Santi ligger laaaangt bak. Hun går. Jada, hun går. Ikke fordi hun er syk, hun synes bare det er så kjeeedelig å traske i kjente spor mens regnet høljer ned. Ikke før vi tar inn på en sidevei slår hun om takten til trav. Skulle vi finne en helt ny vei er hun der med en gang, full av fart og glede. Sånn er Santi, hun er klok og forstandig med en klar oppfattelse av hva det er verd å bruke kreftene på:) Hjemover går det i full fart, og når hun ligger og slapper av foran ovnen ser hun like fornøyd ut som jeg selv gjør etter en aerobic-time.
Fra det ene til det andre: Å drive nettbutikk er litt som å befinne seg i ene egen boble som jeg ikke visste eksisterte. Man tilbringer nødvendigvis mere tid foran nett enn tidligere. For vi snakker jo om en nettbutikk, det er ute på nett jeg vil skape meg en kundegruppe. Og om du trodde det var enkelt å nå ut til den rette målgruppen,- så er det ikke det for den som er nybegynner innenfor søkemotoroptimalisering og markedsføring på nett. I tillegg til at det finnes en og annen nettbutikk som faktisk også selger hundeutstyr.... her en kveld opprettet jeg noe som heter Google Adwords annonser. Dette er annonser som du finner øverst i google, annonser der annonsøren må betale for alle som klikker seg inn for å kikke. Pay per click.Stor buisness i Google dette,- og sikkert veldig lurt. Men man må ha et rimelig stort markedsføringsbudsjett og gode nerver for å benytte seg av dette over en lengre periode... Du ser,- jeg brukte søkeordet "hundeutstyr", dvs at om du søker etter dette på Google så kommer butikken min opp på topp tre eller fire. Veldig genialt, men det koster å bruke slike generelle "populære" søkeord.  Jeg følte at budsjettet mitt rant ut på null komma niks, utpå kvelden måtte jeg betale opp mot 8 kroner for hvert klikk. Billig? Nei, ikke i det hele tatt.
Det morsomme er at jeg fikk min egen private "supporthjelp". En svenske som skulle hjelpe meg å sette opp gode kampanjer og annonser. Vi hadde litt kommunikasjonsproblemer,- men han håpet selvsagt å få litt fortjeneste på mine betalte annonser. Han ble nok litt snurten da jeg måtte fortelle han at jeg avsluttet kampanjen av redsel for at noen skulle klikke meg blakk uten å handle. Så nå har jeg tatt en pause med Adwords.....:))
Som tidligere nevnt tilbringer man mere tid på nett enn tidligere. Og her en dag kom jeg over en annen nystartet nettbutikk der eieren hadde skrevet en utfyllende blogg i forbindelse med oppstarten av butikken. Det var utrolig artig å lese om gjøremål og tanker til en annen person som har vært/er i samme sko. Butikken var kjempefin , hun selger sengetøy og kaller seg Nattugla.http://butikk.nattugla.no/
Jo, det er flere av oss :) Og det er morro og spennende, jubelen er stor når noen handler,- og når noen finner veien til nettsiden!
Siden det regner så fælt og lite minner om at det snart er advent så tjuvstarter jeg på julestria: Nå er det faktisk FRI FRAKT helt frem til januar!! Om ikke det er grunn til å smile så vet ikke jeg!  Jeg kommer til å sende varene som brev eller pakker, tar rett og slett sjansen på at fri frakt betyr mere for kunden enn at den absolutt blir sendt med postens klimanøytrale servicepakke. Hva tror du??
Ha en kjempefin høstkveld!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar