VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



fredag 24. juni 2011

De søte små er over fem døgn gamle nå. Puh....Det ser fortsatt ut som om alle er like livsfriske , dette skal nok gå veldig bra. Knirkingen har gått over til å ligne ørsmå pipete bjeffe-lyder om ikke alt skulle være helt etter planen. Dvs., om ikke melka kommer fort nok, om de kommer litt for langt bort fra de andre,- eller om Kaisas rumpevask ikke skulle falle helt i smak. Stort sett så er det veldig stille og godt i valpekassa, noe som tyder på at alle har det veldig bra.
De forandrer seg stadig. Den lyserosa nesen som de blir født med har nå blitt sort, pigmentene er i ferd med å komme på plass. Vekta øker godt, minst 50 g i døgnet, de fleste litt mer. Nå skal det sies at å veie en liten valp på elektronisk vekt ikke er helt pinlig nøyaktig. Det hopper litt opp og ned, men en god pekepinne får jeg. Kaisa er fortsatt en nydelig mamma, jeg tror hun storkoser seg med barna sine! Men tidlig på morgenkvisten har hun behov for å ut å røre på seg og grave litt. Joda, jeg har funnet ut at det er godt jeg fikk mine barn i 20-årene,(da jeg var i 20 årene, he he,)- jeg er definitivt ikke like god på å våkne støtt og stadig om natta lenger.(Om jeg noen gang har vært det.) Men jeg bare telle dem og se at alle er på plass når jeg hører noen lyder, jeg har helt panikk for at hun skal legge seg på en av dem. Men hun gjør jo ikke det, hun er veldig forsiktig med hvor hun plasserer føttene og kroppen sin. Likevel, de er så små så små....
Kaisa har begynt å ta turer ut av valpekassa av fri vilje. Snuse litt i hagen, lukte litt på kjøkkenet..se hva som skjer. Men ikke lenge om ganga, det er fort tilbake så snart det kommer en liten lyd eller om hun bare må se om de fortsatt er der. Og jeg er sikker på at hun teller dem:-) Hun får seg et par korte turer daglig, det er godt å røre litt på kroppen, og å lufte hodet sitt. Santi synes det er fint å ha henne med. Hun har vært borte og kikket på barnebarna, hadde nok veldig lyst til å vaske litt på dem, men der satte jeg grensen. Kaisa har nok på en eller annen måte sagt i fra om at dette er hennes barn, det er iallefall totalt avklart hvem som har rett til å være ute i gangen nå.Kaisa er også helt trygg på at ingen skal ta fra henne de små. Det er selvsagt ikke mange som har fått kikke enda, det er viktig at hun får fullstendig ro og trygghet denne første tiden.Her er et par bilder fra i dag. Ja, om ikke de er til å spise opp så vet ikke jeg!!




Det soves i alle possisjoner!



Best er det å ligge inntil mamma!

1 kommentar:

  1. Kjempefine små valper og ikke minst mamma Kaisa. Utrolig kjekt å følge med de små nøstene til Kaisa. Husker tilbake på da Kita var en av de små. Snart 3 år siden. Tiden går fort. En utrolig spennende tid. Dere får kose dere med de små. Ha en kjempefin sommer alle sammen.

    Klem fra Kita og familien

    SvarSlett