VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



søndag 19. juni 2011

Fødselen er overstått!

Sliten, men lykkelig. Mangel på søvn, men full av adrenalin...
Fødselen er over, Kaisa ligger og storkoser seg sammen med tre tisper og to hanner.
Jeg kjenner at nakkemusklene har blitt litt kortere i løpet av dagen, men nå kan jeg prøve å senke skuldrene litt!
I natt lå jeg og voktet på snuppa. Temperaturen var 36.6 i går kveld, og det var tydelig at hun begynte å bli noe fjern.
Men natta forble stort sett rolig, et par ganger ut på do, en gang spydde hun- men sov for det meste. Det gjorde selvsagt ikke jeg- og gikk og la meg i egen seng da Arvid stod opp. Men så,PANG, der begynte snuppa den virkelige oppblokkingen. Og hun syntes sååå synd på seg selv. Ynket og bar seg. Temperaturen var helt nede i 36.3. Jo, nå nærmet det seg. Etter hvert ble hun litt roligere, - og jeg gikk atter en gang for å prøve å få litt søvn. Men se der, når mor forsvinner blir det fart på sakene.
Hun begynte å presse, til tross for at temperaturen ikke hadde nådd normalen- så det er ikke alltid man skal stole på bøkene... Etter noen få rier kom første fine valp- død... Den så ut til å ha vært død en liten stund, kanskje et par dager. Nei å nei, tenkte jeg. Og Kaisa stakkars, begynte å slikke den døde valpen, morsfølelsen var der med det samme.
Heldigvis varte det ikke lenge før nummer to kom. En frisk og fin gutt. Nummer tre var dessverre også død. Motet sank, jeg har aldri opplevd å ta imot en død valp, ikke noe gøy i det hele tatt. Deretter kom en fin jente. Javel, så hadde vi iallefall to....
Det varte og rakk litt for lenge. Kaisa fikk ikke flere gode rier som ga resultat.Og det kan ta tid mellom valper uten at det er noe galt. Men når man har fått to døde er det som om en ikke har så god tid... Til tross for at jeg har enormt stor respekt for oxytosin-sprøyter hadde jeg i samråd med vet. fått sprøyte med tanke på å være sikker på at alt var ute ved fødselslutt. Kaisa fikk dermed en sprøyte. Resultatet lot ikke vente på seg! I løpet av ca 40 minutter ble det født ei tispe i valpekassa, ei tispe på plenen... og ei tispe i skinnsenga i stua. Dermed var familien komplett, og Kaisa slappet godt av.
Så nå har jeg fem nydelige små. Fødselsvekten er ikke stor, varierer mellom 2-300 gram. Men du skal se de snart legger på seg. Alle suger godt, kravler seg frem til spenen,- og Kaisa er så flink mor. Legger seg fint til rette så alle kan komme til. Fem stykker er sikkert fint for en førstegangsfødende, og gjett om disse fem skal få god forpleining??
Nå gjenstår det å ta kontakt med interesserte valpekjøpere. Av en eller annen grunn er det tisper som er mest etterspurt. Men de må ikke glemme at valpene har en fantastisk harmonisk far , kan man takke nei til ottos nydelige små goldensønner....?? Jeg har så lyst til å gi alle på lista mi en valp, har så god følelse for at det er gode hjem og mennesker å selge dem til.
Jeg håper det blir littegrann søvn på meg i natt- og i morgen skal jeg ta bilde av de fem englebarna.
Spennende dager ligger foran oss. Vi satser på at de blir bra!!

2 kommentarer:

  1. Huff så trist at dere mistet 2..Men jammen med godt at det gikk så fint med de andre!!
    5 er et flott antall det..Tenker de kommer til å få masse oppmerksomhet og kjærlighet!

    Gratulere så masse..å grattis til noen utroligt tolmodige valpekjøpere som nå endelig skal få drømmen sin oppfylt! Kos deg i valpekassa!

    SvarSlett
  2. Gratulerer så mye med de fem:)
    Vi gleeeder oss:)

    SvarSlett