VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



tirsdag 21. juni 2011

første døgn overstått!

Valpene er snart to døgn og jeg begynner å puste litt roligere igjen.

Jeg vet at det for utenforstående høres merkelig ut at et valpekull ta ta så mye krefter og være så altoppslukende.

At man virkelig se til dem nesten 24 timer i døgnet,....Dette er bare mitt tredje kull, men jeg har likevel erfart så mye på både godt og dessverre vondt. Jeg vet at ting kan gå galt, jeg vet at en valp plutselig kan dø....Ikke alle er ment for å leve, og de første dagene/den første uka er mest kritisk i så måte.Jeg kjenner at jeg er en smule overnervøs for at ikke alt skal gå bra med disse fantastiske fem. Men Kaisa er en god mor. Lille Kaisa, som har vært minstejenta i huset ,har plutselig blitt mor- og ligger der med et overfornuftig og beskyttende blikk. Hun er til tider litt for beskyttende... , vil helst ordne alt alene. "Hei, ikke rør valpen min!" sier hun, mens jeg fjerner en valp bort fra et sted som etter mitt hode kan bli lit for trangt og tett. Og jeg lar henne få så mye fred som mulig, hun må bli trygg på at ingen vil ta barna hennes bort fra henne.

Samtidig så er hun glad for selskap, det er nydelig å bli klødd litt, og det er stats når jeg sitter i kassa og prater med henne og ser til at alle valper drikker -og sover med de naturlige rykninger som friske valper skal ha.

Heldigvis har jeg ikke merket noe til plagsomme etterrier, ikke en gang har hun gravd i kassa, hun har heller ingen trang til å ut for å grave i hulene i hagen. Og det er helt fantastisk deilig. Hun har heller ikke hatt diare ,til tross for at hun fikk slukt i seg et par morkaker. Til nå har hun kun spist havrsuppe for at ikke magen skal få så mye å arbeide med. Etterhvert går hun over på valpefor igjen. I går kveld fikk hun en litt lengre luftetur, det er godt å få røre på seg. Og få vasket seg litt i pelsen bak.Mens Arvid luftet henne kunne jeg rydde i kassa i ro og mak. Hun vil jo helst ikke ut å tisse engang, ynker seg fælt med en gang hun kommer ut av døra. Farten tilbake er helt enorm....Kaisa-som aldri drar i båndet- drar som en gal,hun må hjeeeem til barna sine. Det er godt å se at morsinnstinktene er på plass i aller høyeste grad!!

Jo, det går bra her. Alle valpene økte i vekt første dagen, magene er runde og gode.Jeg kan nok ikke love oppdateringer hver enste dag, men skal prøve å få gitt informasjon innimellom slagene:-) Mormor Santi tar det forresten ganske så med ro at det knirker litt i ytterganga(valpeknirking). Men hun synes nok vi er litt kjedelige og fjerne....og hvorfor i all verden kan ikke Kaisa bli med ut litt?






Her er Kaisa i oppblokkingen...Godt den biten er over!


1 kommentar:

  1. Så godt å se at alle har det bra, de er jo så fine og så vokser de så fort (heldigvis for oss som venter :))
    Takk for titten, kos deg med de og fortatt lykke til :)

    SvarSlett