VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



lørdag 9. juli 2011

Snart tre uker!

I morgen er det allerede tre uker siden valpefødsel. Tiden virker både lang og kort. Det føles lenge siden de små kom i hus, samtidig som tida flyr avgårde!

Valpene går nå inn i den viktigste perioden i hele sitt liv, sosialiseringsperioden. Det den opplever i denne perioden vil være med på å prege den resten av livet. Tida starter rundt 3 ukers alder, men når den slutter er litt vanskelig å avgjøre. En kan likevel tenke sånn rundt 16 uker. I denne perioden skaffer valpene seg et verdensbilde. Den er svært følsom for påvirkninger og venner seg fort til nye ting. Den skal preges på mennesker og på mange andre ting som den skal møte som voksen hund. Valpene leveres ved 8 ukers alder, det betyr at det er valpekjøperne som må fortsette det viktige arbeidet i denne perioden!

Mye har skjedd den siste uka. Alle har åpnet øynene, selv om blikket nok er litt skjevt enda. Ørene åpner seg også gradvis. Til og med den største jenta vår har vaglet seg opp på beina, men det er den minste gutten som er flinkest- han er såpass stødig at han klarer fint å stå og logre samtidig:-) Det er snart tid for andre ormekur. Klørne klipper jeg jevnt og trutt når jeg ser det er behov. Jeg bruker neglesaks, og er selvsagt redd for å klippe feil. Kloklippen er derfor en slitsom affære, men viktig slik at de ikke skraper opp Kaisas spener eller øynene til sine småsøsken.

Om få dager skal de få smake mat for første gang. Med andre ord: Det er nå den største jobben for meg begynner, sånn rent fysisk! Men jeg ser frem til denne perioden da jeg synes det er mere strevsomt rent bekymringsmessig når de er så små ...Vet ikke om alle oppdrettere er enige med meg der, men takke meg til å styre på med viltre valper istedet for ørsmå spevalper som jeg er så redd noe galt skal skje med!!

Jeg prøver å "lufte" meg selv litt også. For et par dager siden feiret jeg bursdagen min med restaurantbesøk, nydelig. Jeg ordnet selvsagt med valpevakt..:-) Jeg ser jo helt klart at bare 5 valper er rene ferien i forhold til 8-9. Kaisa har full kontroll på matservering og rengjøring. Og med kun fem stykker blir det lett å gi de mye egentid med mennesker, lett å få alle med i blilburet osv.

I går hadde jeg meg en liten bytur,- og kjøpte fem kosedyr. Disse skal følge med valpen i sitt nye hjem, godt med noe kjent når alle lukter forlates!

Jeg kom nettopp ut av valpekassa, der kravlet de rundt meg, opp i fjeset, slikket litt med nydelig melkeånde, mmm. Av og til kommer det noen bjeff, nesten så de blir skremt av sin egen stemme:-) Nå har Kaisa nettopp sluppet melk, og du kan tro de drikker- ansiktet er helt bløtt etter måltidet på de mest glupske.

Jeg er ingen superfotograf, men her er likevel noen smakebiter på de Nydelige.




Åh, litt tung i rumpa, men på vei mot matfatet.

Søskenkjærlighet...




2 kommentarer:

  1. Så herligt det siste bilde der da!! Koser seg på magen til søskenet!!

    Vet ikke helt hvor enig jeg er i når valpene er minst bekymringsverdige...Men det har kanskje noe med antallet å gjøre..jeg teller og teller og teller hele dagen jeg!! utslitt!!

    SvarSlett
  2. Flotte bilder!
    Ja sosialiseringa er viktig. Begynner nesten å "gru-glede" meg litt nå som det nærmer seg.. Vil jo helst gjøre alt "riktig". Jeg er iallefall trygg på at du gir dem en kjempegod start:)
    Gleder oss til å treffe de, veeeeldig!!

    SvarSlett