VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



fredag 26. april 2013

58 dager drektig



Nå altså, nå er det jammen ikke lenge til det hele er overstått. I dag er hun 58 dager drektig, vi er inne i siste uke. Valpene  skal være levedyktige nå, men jeg håper de får være inne i magen ei stund til slik at de vokser seg til ei fin fødselsvekt.
Jeg tok temperaturen i dag morges, den var nede på 37.1. Det tyder på at ting nærmer seg, - som om jeg ikke visste det:)
Jeg har sett litt på kaisas temp. blogg fra forrige svangerskap. Da fødte hun på dag 61, og tempen svingte rundt 37 med et fall til 36.3 morgenen hun fødte. Det heter at tempen skal opp mot normalt nivå før fødsel setter i gang, men Kaisa fødte like etter at den var målt til 36.7, altså ikke kommet opp til 37 grader. Så det er nok lett å bli litt forvirret og en smule stresset med denne målingen....
Det blir iallefall ingen fødsel i dag:)

Magen har sunket litt ned nå.Hun ser ikke så stappet ut lenger, litt mer som et hengebuksvin. Kanskje har det blitt lettere å puste, hun har iallefall skrudd opp tempoet litt på tur. Valpekassa har fått noen tepper og lakener, jammen har  hun ikke ordnet litt i kantene om natta. Det har vært litt graving i hagen, men ikke så intenst enda.
Alt er på plass til fødsel, denne gangen har jeg til og med kjøpt noen kateterklemmer på apoteket mtp blødende navlestreng. Jeg har aldri erfart noen blødende streng, men hvem vet, godt å ha ting på plass. Og så kan du tro jeg "føder" hver morgen. Da ligger jeg og tenker gjennom fødselen i hodet. Det er jo to år siden sist gang, jeg har behov for å memorere hva som skjer/kan skje, hvordan jeg hjelper valpen ut av posen, fjerner navlestrengen uten å dra, tørker den, legger den til spenen, fjerner den når neste valp kommer osv. Og så vet jeg at når fødselen er der, da går man litt på autopilot.

Jeg har selvsagt googlet og lest en del drektighetsdagbøker på nett. Og lest om fødsler. Det tror jeg snart det må bli en slutt på. Det er nemlig svært mange fødsler som ender i keisersnitt, med valper i feilstillinger og døde valper. Iallefall er det  slik på nettet:) Det er greit å være forberedt på at ting kan skje, men jeg kan ikke skremme vettet av meg selv. Jeg har selv erfart både keisersnitt og dødfødsler , men aldri vanskelig feilstillinger som krever veterinærhjelp. Golden føder nok forholdsvis lett i forhold til endel andre raser, størrelsen på fosteret er forholdsvis lite i forhold til hunden.
Kaisa er ikke alene på dagtid lenger. En av oss er hjemme fra jobb. Om ikke så altfor lenge begynner jeg med nattevakt...på IKEA senga mi:-0
Og kanskje kommer det litt varme snart, i dag var det igjen litt hvitt ute. Jeg kan ikke huske maken til kald og sein vår, satser virkelig på at vi får mange valpevennlige og varme dager i slutten av mai og juni !

Her er Kaisa i "full" fart. Hun trodde nok jeg hadde en veldig godbit på lur...
 
 
Hun er veldig opptatt av MAT. Jeg er aldri på kjøkkenet alene lenger!
 
Kaisa i sin typiske sovestilling, med frambeina i kryss, på sin 58. drektighetsdag.
 
 
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Nå er det jammen ikke lenge til det braker løs!! :) Det er i hvert fall ikke tvil om at Kaisa er i trygge hender. Vi håper og tror at fødselen går fint, og kan nesten ikke vente til de små kommer til verden!

    Charlotte & Thomas

    SvarSlett
  2. Du er så god til å formidle! Kan føle spenninga helt hit opp! Kaisa ser fantastisk ut - er innom her daglig for å se om det er noe nytt! Takk for at du deler. Vi venter i spenning sammen med dere.
    Arvid og Sissel (",)

    SvarSlett
  3. Fantastisk! Vi følge spent med:-)
    Anne

    SvarSlett