VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



onsdag 10. april 2013

6 uker drektig!

Kaisa er i dag seks uker drektig! Det er allerede seks uker siden stevnemøtet på Ålgård. På en måte føles det som en evighet siden, på den andre siden har tida gått veldig fort. Det er mye grubling og venting når man har ei drektig tispe. Først grubler man veldig over om hun er drektig. Studerer tegn, leter etter tegn...ser det man vil se....leser og googler om tegn på drektighet,- selv om man egentlig har hørt alt før. Så er det "jippi!!", her var det fosterblærer! Et par uker går, så begynner grublingen igjen. Har hun vokst? Hvor mange valper har hun? Hun er vel fortsatt drektig? Hadde jeg vært veterinær med ultralydapparat hadde det blitt undersøkelse hver uke minst, he he.
 Når man studerer sin egen , som man ser hele tiden,  er det ofte vanskelig å se forskjell. Men så kommer noen øyeblikk der man plutselig ser at hun har vokst, magen kan kjennes både når hun står og ligger, men mest når hun sitter. Jeg stryker over magen hennes, både jeg og Kaisa synes det er helt nydelig. Spenene har vokst bra, men noe jurvev har  ikke blitt dannet enda. I går kjente jeg tydelig at det virkelig var noe der på hver side av magen. Den er hard og god. Men hvor mange? Har ingen ide:) Det hadde vært fint om hun kunne være gjennomsiktig for noen sekunder, så kunne vi ha en pekepinne på hva som venter oss:)
Hva skjer med barna henens nå? Dette er hva jeg har studert og funnet ut:
 
Hundeembryoet er nå et foster. Det er på størrelse med en billiardkule. De større musklene er velutviklede og fosteret rører på seg. "Overlevelsesmusklene" som er i beina og i kjevene utvikles raskere enn andre muskler. Leddene må også holdes beveglige under utviklingen. Hvis fostrene ikke rører på seg låser leddene seg.
Ørene er tydlige, og det indre øret er dannet. Hundens øre er mye mer avansert enn et menneskeøre. Hundens øreganger er tette, men når den er voksen vil den kunne høre lyder som mennesker ikke kan oppfatte.
Øyelokkene er sammenvokste, fordi valpen skiller ut stoff i fostervannet som ville skade valpens øyne dersom disse var åpne. Selv om morkaken fjerner avfall, fungerer valpens nyrer.
I begynnelsen av denne uka skilles alle tær, og i slutten av uka dannes klørne. Nå forlater fosterets tarmsystem navlestrengen og finner sin endelige plass i bukhulen. De ytre kjønnsorganer begynner å forandre seg til hunn- og hannkjønnsorganer. Værhårene som i forrige uke ble anlagt, vokser ut.
Når fosteret er 40 dager åpner valpen munnen og tungen kommer ut som om den peser. Pesing er livsviktig for hunden, i og med at den har så få svettekjertler til å regulere kropsvarmen.
 
 
 
Jeg fant også denne videoen! Fantastisk å se, det er virkelig et under det som foregår i Kaisas mage!!
 
 

Det er hyggelig å maile og snakke med mennesker som ønsker å kjøpe valp fra oss. Jeg føler meg nesten beæret over at så mange flotte kjøpere har vist interesse for våre valper!

Kaisa er i fin form, men veldig mye roligere enn hun pleier å være. Selv om jeg blander vom og tørrfor klarer hun å spytte knotter ut på kjøkkengolvet om ikke tørrforet er oppløtt og gjør en sortering umulig. Håper virkelig hun kommer tilbake til vante matvaner etter fødsel....Hun blir nok skjemt bort i matveien ja. Men jeg vil jo ikke la en svanger hund sultefore seg selv.

Vi har hatt årets siste skitur, tror jeg. Mens Arvid tok en lengre tur på haddelandsheia ruslet jeg og Kaisa innover Rudlende med kakao og niste. Og pinne....
 
 
 
 Nå satser jeg stort på at våren kommer på ordentlig snart. Men kan jo opplyse om at det nettopp snødde utenfor,- og værmeldingen sier at det skal snø mer i morgen. Men SÅ kommer regnet og jeg håper inderlig snøen sier farvel for godt!
Oppi alle mine valpetanker glemmer jeg nesten å jobbe med å promotere nettbutikken min,
Hundens Netthandel. Jeg har fått inn mange flotte nøkkelringer med ulike hunderaser på. Jeg har selvsagt flest eksemplarer av golden retriever:)
Litt diggeldang må det være lov til å unne seg når motivet er bra?

Til slutt  Kaisa i liggende positur. Hm, vokser hun?




2 kommentarer:

  1. Kjempegøy å lese om, spesielt med filmen av hva som foregår inni magen. Fikk litt lyst på valp selv gitt ;)

    SvarSlett
  2. Flott å lese - spennende film - Kaisa ser fantastisk flott ut! Hilsen fra Hammerfest - Arvid og Sissel (",)

    SvarSlett