VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



tirsdag 11. juni 2013

Snart seks uker!

Snart seks uker, snart to uker til første levering!
Men to uker er laaang tid for en valp, det er fortsatt mye som skjer! De har fått sin tredje ormekur, alle har passert 4 kg - noen nærmer seg 5, det utforskes i det grønne, smakes på gress og det som måtte være! Kaisa begynner å utfordre valpene. Hun tar med seg en av lekene. legger seg og venter på at de små kommer hoppende troskyldig til sin mamma.
 
Men nei du, denne bamsen er det JEG som har. Og du skal IKKE drikke melk av meg nå. Hun knurrer tydelig og bjeffer irettesettende,.- helt til de skjønner tegningen. Og så,ikke lenge etterpå er hun igjen den omsorgsfulle mor som slikker og ammer og koser seg med de i sola.


 
 
 
 
 
Denne oppdragelsen foregår når de er ute i det fri, ute i det grønne. Det er derfor viktig at de får være ute sammen med Kaisa en god del. Mye å passe på, sju valper på seks uker er gode til å finne merkelige saker som skal smakes på. Stein får de ikke ha i munnen, og jeg prøver å unngå at de tygger for mye gress og planter.

 
 
 
 
 Det er ikke til å stikke under en stol at fremmed føde kan gi utslag i løse mager.

 
 
Jeg har imidlertid prøvd ut et fantastisk godt kjerringråd mot løse mager: Kokt gulrot. Jeg koker gulrota i minst to timer. Den moses og serveres. De blir aldeles elleville, dette smaker supergodt! Billig og god naturmedisin for små valpemager som utsettes for mange nye smaker og bakterier.

Det er to tider på døgnet hvor energien er på topp: Morgen og kveld!
Om morgenen får de komme ut på framsida, like utenfor inngangen. Der gjør de fra seg smått og stort etter at maten er servert. Det lukter ikke spesielt godt i ganga om morgenen, det er bare å røske ut alle aviser og hive på nye. Golvet må vaskes, og alltid et par tepper også.
Utfordringen er når det pøsregner og det ikke frister å spise frokosten ute. Da blir det frokost inne og påtvunget toalett i regnvær....men er det for kaldt begynner enkelte å skjelve litt. Da er det inn igjen, og så rydder jeg aviser sammen med valper som så gjerne vil hjelpe.....

Vi har vært så heldige å ha fint vær en god stund, da får de virkelig løpe og ræse fra seg ute på plenen før sovetid. I går hentet jeg frem agility-tunellen min. Måtte jo bare teste reaksjonen:) Det som er så fantastisk med valper er nysgjerrigheten på alt i hele verden. Tunellen var slettes ikke skummel. det tok ikke lang tid før den første begynte å løpe gjennom, og snart hadde alle løpt gjennom hele tunellen uten den minste skepsis. Morro!!
Hvis jeg skal stole på yr så blir det litt regn noen dager nå. Ja ja, regn er jo også noen som må prøves ut. Men det blir nok en god del mere innetid og stuetid.... Jeg får utnytte regnværet til noen kjøreturer :)
Alle kjøpere som skal/kan komme og se har vært her nå. Jeg sitter med en veldig god magefølelse, dette skal nok gå veldig bra. De fleste føler nok at vi bor på verdens ende her oppe på Meland. Omringet av svingete og hullete veier som ikke finnes alle andre steder i landet....Men jeg tror nok likevel de synes at turen er vel verd!!
Sommerkveldene er fine og lyse, men gjett hvem som er stuptrøtt klokka ti om kvelden? Jepp, det er valpebestemor. Tidlig opp og tidlig i seng:) Jo, jeg tror nok at de er klare for å få nye hjem om et par uker. Et PAR uker. Ikke en. Ikke i morgen:))



1 kommentar:

  1. Hjelpes, som disse krabatene vokser! Blir bare mer og mer fantastiske :) - og snart får vi hente Lucas hjem!! <3

    Thomas & Charlotte.

    SvarSlett