VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



lørdag 4. mai 2013

Snart tre døgn!

Ja, snart er det gått tre døgn siden første valp kom til verden. Det har vært tre døgn i ammetåke og lykkerus, lite søvn og rar døgnrytme. Heldigvis går det bra med alle 7!
Torsdag var det nok dagen derpå for både Kaisa og meg. Kaisa sov og sov og sov. Heldigvis var valpene helt rolige, spiste og sov, spiste og sov. Jeg vet godt at det ikke alltid trenger være slik. Husker godt de første dagene ved mor Santi sitt første kull. Hun hadde så mye etterrier at vi nesten måtte tvinge henne til å amme.Det var graving i kassa og graving i huler. Og når en stor golden plutselig begynner å grave,- som en refleks av at livmora trekker seg sammen, da kan små valper fyke rundt omkring- noe som ikke er helt ufarlig.
 Med Kaisa så har det til nå heldigvis ikke vært slik.
Hun er så utrolig flink til å legge seg ned med sine små, passer på å ikke trø på noen, får alle inntil seg og bretter seg fint ut slik at alle kan ligge på rekke og rad og spise.  Det er bare helt nydelig og selvsagt natt og dag for meg mtp hvor mye vi må passe på hele tiden.
Første natta var veldig rolig. I natt var det litt mere "kvitring" i kassa. Kaisa virket litt urolig. Ene gangen jeg gikk oppi kassa for å sjekke kjente jeg bare noe mykt ekkelt under de bare beina mine. Stakkars, der hadde kaisa skitt, helt i hjørnet av kassa. Det var ikke rart om hun ble litt dårlig i magen når hun spiste 5 av 7 morkaker...Da var det bare å rydde opp, ta Kaisa med ut på do- før jeg atter en gang la meg på feltsenga for å prøve å sove litt. Heldigvis har magen roet seg allerede, hun fikk litt Zoolak som sikkert gjorde susen.
De små vokser fint. I dag ble de veid, hannene ligger på ca 580 gram, tispene 530. Det er ikke lett å veie valper på digital vekt, den hopper litt opp og ned... Men siden største valp veide rundt 450 ved fødsel så har de iallefall alle økt. Det kan jeg jo også se. Og når det er rolig og stille i flokken tyder alt på at de får nok mat. Men får de for mye kan det fort bli litt diare og magesmerter, så alt med måte....
Nå er det mye mer liv i dem når Kaisa kommer opp i valpekassa etter en av de påtvungne lufteturene hennes. Da kvitres det noe veldig, og de åler seg frem mot varmekilden og spenene. Noen begynner å få litt mere pigment på tredeputene allerede, her skjer det mye dag for dag.
Når vi skifter i senga putter vi valpene opp i ei korg. Vi begynte med denne lille,
men fant snart ut at vi må gå over til den største.
Når de kom oppi denne trodde alle det var melk i Ludde-teppet....men såpass kan nå ikke IKEA skryte på seg. Dette fant de etterhvert ut,- og sovnet.
Jeg har merket tispene lysegrønne, hannene brune eller umerket. De er nemlig så veldig like og jevne at det er vondt for meg å se forskjell. Tenker nok det blir litt lettere etterhvert som de vokser seg til. Jeg liker egentlig ikke å kline på de noe lakk, men det var så minimalt jeg brukte at det spørs hvor lenge det varer:)
Her sover ene gutten.
Ja, slik går dagene hos meg. For hver dag som går vokser de seg større og sterkere,- og skuldrene kan senkes nok et hakk. Og du kan bare tenke deg hvor nydelig det er å sitte inne hos dem og høre på de nydelige små lydene, holde en valp i hånda, lukte på den og bare slappe av. Må oppleves!

Næringsvett har de alle mann!
 

Her er Kaisa nettopp kommet inn etter en skogstur, hun har så godt av å røre seg litt.

 

2 kommentarer:

  1. Tusen takk for at du deler!! Klump i halsen og blanke øyne her - noe så nydelig - både mor og de Fantastiske små.

    Arvid og Sissel (",)

    SvarSlett
  2. Ja, tusen takk for bilder og oppdatering:) Helt utrolig vakre:)

    Thomas & Charlotte.

    SvarSlett