VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



mandag 20. mai 2013

Vi koser oss i valpekassa!



Det er blitt 2. pinsedags morgen. Hele huset sover unntatt jeg. Valpene sover i kassa si, Kaisa sover ute på terassen, de tobente sover i sine senger.  Men jeg, jeg stod opp klokka åtte og syntes jeg hadde hatt en lang og god natt!
Kaisa møter meg kjempeglad, løper inn på kjøkkenet, dagens høydepunkt: Brødskive!! Det er vel det eneste hun får nå utenom tørrmaten sin fordi jeg er redd for å gi henne noe som kan gå i melka og skape trøbbel for valpene. Heldigvis var det fint i kassa i dag også, ingen tegn til nattlige løse mager. Alle ligger der så runde og gode, rykker i kroppene og sover tungt.
Nyfødte valper rykker mye i kroppen under søvn. Dette er livsviktig og faktisk et tegn på at valpen er frisk. Eter vert som de blir eldre avtar denne nykkingen, men enda rykkes det godt når de sover. Dersom  jeg sitter med en valp på fanget som plutselig blir veldig stille og begynner å rykke,- ja da vet jeg at den har sovna:)
Nå er det veldig morro å være sammen med de i våken tilstand. De har eksplodert denne pinsa, i takt med naturen. De søker kontakt, kryper og kravler på meg, logrer og bjeffer. I går var det en liten som bøyde frambena, akkurat som en voksen hund gjør når han inviterer til lek. Han lå slik ei lita stund , så tok han sats, hoppa fremover mot meg med et bjeff. Tenk at de har fått så mye på plass allerede,  signalene kommer på plass og lyder prøves ut. Jeg kan love deg at det kan være mye lyd i et valpebjeff! Av og til er det så de ramler i bakken av sin egen stemme.
De har fått mer kontroll på den første leken, veldig forsiktig enda, men nå treffer de iallefall med hodene sine:)
Melketennene er begynt å komme, ørene er så åpne at de hører stemmen min. Og jeg er sikker på at de kjenenner den igjen, det blir liv når jeg prater til dem med min sukkersøte bestemorstemme.....Arvid har ikke heeelt det samme stemmeleiet, så det er fint å få høre andre volumer også.
Og vaskemaskinen går og går. Støvsuges inni etter hver vask.
Jeg har begynt å legge inn iallefall ei avis slik at de blir trent på å trekke bort dit for å tisse. De tisser  ganske mye til å være så små.... Og sju stykker legger fra seg litt av hvert. Kaisa rydder opp i alt hun ser, sjekker og lukter.
Vi har hatt endel besøk i pinsa som selvsagt må få se på valpene , se og stryke den bløte pelsen. Kaisa er mere fortrolig med dette nå, men vi må ta hensyn til henne slik at  hun ikke blir urolig. Jeg og Kaisa er et godt team, og når jeg er med i valpekassa så er det helt greit. Ofte er det best å se når Kaisa ikke er tilstede, så blir det ikke stadige forstyrrelser av mor som skal oppi og sjekke.




Som du ser så har iallefall Arvid store problemer med å ta skarpe bilder, he he. Men det er ikke
.bare hans feil, valper i bevegelse i litt svakt lys er umulig å fange. Jeg har bestemt meg for å skaffe nytt kamera. Valget står mellom et rimelig speilrefleks, som er litt for store, eller et rimelig hybrid/systemkamera.Men har de kort nok lukketid? Kanskje du har noe å anbefale? Jeg har hatt speilrefleks, men synes de litt store å drasse med på tur. Og jeg er kun en amatørfotograf...

Kveldskos i kassa, er du trøtt Arvid?

 
 
 
 
 
 
Det er ganske herlig med stor valpekasse! Plass til alle:)
 
 
 
 
 
 
 
Da må du ha en fin 2. pinsedag, nå synes jeg snart noen må våkne her i huset, klokka er jammen meg snart halv ti. Syvsovere!

2 kommentarer:

  1. Åhh, det er så moro å følge med på utviklingen! - Det skjer jo noe nytt hele tiden! Gleder oss så mye til vi får møte disse herlighetene i levende live!! :):)

    Thomas & Charlotte.

    SvarSlett
  2. Kjempespennende lesning! Nå titter Amund med nysgjerrighet på bildene: lurer på hvem som er Bonzo (",)
    Leser og funderer, hvordan kan man lære en hund at båt er flotte greier montro?

    Amund, Arvid og Sissel

    SvarSlett