VELKOMMEN TIL BLOGGEN VÅR!



fredag 10. mai 2013

Urolige mager

Regnfull fredag, regnet bøtter ned, jeg er glad valpene bare er 9 dager. Å, som jeg lengter etter mer sol og varme! Ja ja, ikke noe å gjøre med det, må bare lire ut av meg litt værsjukhet.
Arvid kom tilbake fra jobbtur i går, han syntes valpene var blitt sååå store:) Og nydelige!

Jeg har strevd litt med de løse magene i dag også. I går kveld fikk alle en god dasj Zoolak før natta. Det var fint og luktfritt i dag tidlig, ingen tegn til løse mager. Trodde jeg. Etter et måltid på formiddagen så var det på an igjen, mere løs gul avføring med hvite prikker i. Kaisa hadde også en smule diare i morges. Etter rådføring med flere veterinærer og ikke minst min mentor Brit så har nå Kaisa fått litt Dihydrostreptimisin, et mildt antibiotika beregnet på spedyr.
Håper at det tar eventuell bakteriell smitte bort fra henne og dermed også fra valpene. De skal også få markkur da mark kan gi diare, men jeg tenker det er litt tidlig at det allerede gir slike utslag.
Det er ikke uvanlig med løse mager på valper i denne alderer, det er jo nå Kasia virkelig har fått opp melkeproduksjonen så det kan nok bli litt mye for glupskne små:)
Jeg har begynt å gi henne vanlig for nå, dvs ikke valpefor. Dette for å redusere melkeproduksjonen en smule, det er viktig å hindre tette melkekjertler dersom mengden blir større enn valpene klarer  die. Sprengte jur er ikke godt!
Men de er i fin form altså, ikke noe klaging og syting, bare fornøyde røsslige valper med gode mager!!

Her er gjengen:

God og mett gutt!
 
 
Hmmm, noe på gang her?
 
 
 
Her kommer jeg, pass opp!
 
 
 
Hele flokken i melkebaren.
 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar